måndag 25 februari 2008

Mamma på vift

Jag var iväg en sväng till Stora Staden förra helgen. En kär vän fyllde 30 och skulle firas. Men ensam mamma på vift är kanske inte en så bra idé ändå.

Det började med att jag nästan missade tåget. Väl på, hade jag glömt att jag bokat första klass och tänkte att det var värst vad lyxigt det har blivit på SJ, med svulstiga stolar och trådlös uppkoppling. Men när jag upptäckte gratis kaffe, vatten och frukt började ana att jag satt i någon av de bättre vagnarna. Det var EFTER min tur till cafévagnen, där jag redan hade köpt kaffe och dricka. Jag drack upp mitt (dyra) kaffe, men sen drack jag en gratiskopp också, bara för sakens skull. Sen blev jag illamående, och kunde varken läsa eller sova. Jag har visserligen lite problem med åksjuka sedan graviditeten, men någon kunde väl ha berättat att man kan bli åksjuk på TÅGET också. Nåväl, jag klarade mig utan att använda vit påse, men ångrade mina dubbla koppar kaffe.

Det kändes konstigt att komma tillbaka till Stockholm igen, det är ju fortfarande lite hemma. Jag försökte gå raskt och säkert och utan att titta på skyltar på Centralen, folk kunde ju få för sig att jag var en lantis annars. Men när jag köpte biljett till Sollentunapendeln blev jag nog avslöjad ändå. Det kostade 120 kr att resa fyra stationer tur och retur!!! (här nere har det varit debatt i Sydsvenskan om att stadsbussarna höjt taxan från 12 till 15 kr för enkel resa). Det blev lite irriterat bakom mig i kön när jag försökte hitta ett billigare alternativ - vilket jag faktiskt också gjorde. 90 kr för ett dygnskort, det fick duga.

Det var enormt roligt att träffa gamla kära vänner igen, och jättekul att gå på partaj, men faktiskt rättså skönt att komma hem till lugnet på "landet" igen. Till hemresan fixade jag åksjuketabletter, och kunde både läsa och sova. Dessvärre kunde jag inte njuta av lyxstolarna, eftersom jag åkte i andra klass.

Inga kommentarer: