torsdag 7 februari 2008

Försmak på förtrots

Jag tror det har smugit sig på lite förtrots här. Brukar ju komma kring 18 månader, har jag läst, men jag tycker Elin uppvisar TYDLIGA symptom redan, eller kanske försmak på förtrots?

Det visar sig bland annat genom lite mer aggression än tidigare. Att klappa fint, som hon var så bra på, är numera ett argt vispande. När jag säger att vi klappar fint och visar med lilla handen hur man ska göra, så blir hon väldigt frustrerad och vispar ännu hårdare. Jag ser ju att hon egentligen vet hur man gör, men när jag tjatar och lägger mig i blir hon arg och gör precis tvärtom.

Och självklart när hon vill saker - men inte jag. Till exempel läsa böcker, vilket hon har blivit helt besatt av de senaste veckorna, och inte SJÄLV då utan i knä på mamma eller pappa. Kul i början, tyckte vi, det är ju bra att hon läser böcker, nyttigt för språkutvecklingen och så. Men efter alldeles många omgångar med Max Nalle kände vi oss lite trötta och började undra om det inte var bättre om hon läste själv. Men hur hanterar man - ellr hindrar - det påföljande brytet? Jag testade följande, som Anna Wahlgren skrev till en annan mamma med samma fundering:

"Slå igen sista (eller första) boken med ordet "Färdigt!" eller "Slut!" och se glad ut. Och så går du. "Nu ska mamma göra det och det," kan du kosta på dig att säga, "och vad ska DU göra?" Då får du vänta på svaret, förstås, eftersom du ställt en fråga, men annars är det bara att gå. Underskatta inte den Tomma Tiden. Att förklara att han får läsa själv nu, för mamma är upptagen, är att utmana ödet. För det första varken kan eller vill han läsa själv (mamma läser ju), för det andra är ju mamma upptagen med honom. Så han varken förstår vad du menar eller kan "respektera" det. Klart han blir ledsen . Förstår du hur jag menar? Blanda inte in hänsynskrav och avkräv ingen förståelse. Han är många år för liten för det. Det är handlingens språk som ska tala och så tydliga, klara och konkreta besked som möjligt".

Det funkade oväntat bra. På frågan "och vad ska DU göra" svarade Elin med att hämta dockan och köra henne lite i vagnen. Mamma nöjd, Elin nöjd.

Inga kommentarer: