onsdag 17 september 2008

Klick

Det är en utmaning att skruva ihop IKEA-möbler. Det är en ännu större utmaning att skruva ihop IKEA-möbler med en 2-åring.

Tidigare idag, utomhus:

Jag: Kan du ge mig skruven där. Å tack, tack, vad snällt.
Elin: Elin skruva.
Jag: Ja vad bra att du hjälper mig att skruva, så nu har vi nu skruvat klart.
Elin: Skruva meeeeeeer.
Jag: Ok, skruva lite mer då, så börjar jag med ryggstödet.
Elin lessnar på sin skruv och hittar stolsitsen.
Elin: Titta Elin står stolen (med leriga stövlar).
Jag: Oj då, vi får SITTA på stolen SEN, men nu får du gå ner, här är en skruv till, du får hjälpa mig med ryggstödet.
Elin: Öppa, öppa, öppa.
Jag: Ja, vi ska öppna den andra stolen snart, men vi gör först färdigt den här stolen. Var är skruvnyckeln förresten?
Elin: Borta.
Jag: Borta? Men vi hade den ju här alldeles nyss. Har du lagt den någonstans Elin? Snälla Elin, kan du komma ihåg var du har lagt den?
Elin: Där.
Jag: Där? Men då får vi leta tillsammans där borta. Är du säker på att du la den HÄR?
Tio minuter senare.
Jag: Ja ja, vi struntar i nyckeln, den kommer väl fram. Var var vi nu? Ryggstödet.
Elin: Elin sitta stolen.
Jag: Ja, du får gärna sitta på stolen när den är klar, men först måste vi skruva ihop stolen. Kan du ge mig en skruv till? Tack, tack. Nu ska vi sätta fast sitsen, det ska säga "klick" står det här.
Elin: Klick, klick.
Jag: Ja just så, klick. MEN VARFÖR SÄGER DET INTE KLICK?
Elin: Klick. Elin sitta stolen.
Jag: Det måste först säga klick, man ska sätta fast sitsen HÄR och sen ska det säga klick HÄR, men vi måste ha skruvat fel. Du får sitta på stolen SEN, när det har sagt klick.
Elin: NU Elin sitta stolen.
Jag: Men vänta älskade Elin, snälla inte med stövlarna, och vi måste ta isär stolen först och göra om allt. Kan du hålla här?
Elin: Elin elpa mamma hålla här.
Jag: Ja jättebra, tack. Så nu sitter alla skruvarna på plats, vi får kolla om sitsen säger klick nu.
Det säger verkligen KLICK och stolen är fulländad.
Elin: Fin stol. Elin mamma sitta fika.
Gullunge!

Vi fick ihop två stolar, och två återstår.

1 kommentar:

m family goes västerut sa...

Vänta bara tills du skruvar ihop en IKEA-möbel med en 2-åring och en 4-åring. Då kommer du inte förstå hur det kunde vara jobbigt med en.... Kanske kan vara en tröst ibland, att det kan vara värre? Haha.
Trevlig helg!