söndag 27 januari 2008

Jag-budskapet funkade

Jag har jag-budskapat. Japp, och det funkade.

Jag blev såå inspirerad av en annan barnaboks-mamma (paivisplanthus.blogg.se), som skrev om jag-budskapandet som hon lärt sig på en kurs i Aktivt föräldraskap. Det handlar om att nonchalera negativa beteenden och att jag-budskapa när man anser att något beteende kräver det. Man utgår från sig själv istället för att lägga över allt negativt på den lilla, man pratar vuxet och berättar hur man känner och upplever. Vaa, inte med en liten 15-månaders väl? Lite knäppt låter det ju, men jag testade.

Elin och jag sitter på golvet och sorterar viktiga lådan (med allehanda pensionspapper och räkningar), Elin tröttnar efter några minuter men jag anser att viktiga lådan MÅSTE sorteras. Elin knuffar på mamma, gnäller, hämtar dockan, vill leka kurragömma med dockan bakom soffan, studsar upp och ner på golvet bredvid mig, gnäller mer, knuffar ännu hårdare, mamma blir irriterad och anser att HÄR krävs ett jag-budskap.

”Elin, jag upplever att det är jobbigt att du puttar på mig när vi ska sortera papper. Jag känner mig stressad och irriterad eftersom jag vill arbeta med papperna en liten stund. Jag vill att du hjälper mig med papperna istället”. Elin tittar på mig med stora ögon, förundrad. Hon gnäller lite till, sorterar två papper, sedan går hon iväg och läser en bok. Vänta vad hände, funkade jag-budskapet? Eller var det en tillfällighet? Kan man uppenbarligen jag-budskapa en så liten envis sötnos? Jag vet inte vad jag ska tro, men jag ska testa igen.

1 kommentar:

m family goes västerut sa...

Intressant! Jag ska också testa, men jag tror man vinner på att inte vara alltför långrandig i sin förklaring, många gånger kan det nog räcka med "jag vill inte att du knuffar på mig, jag vill sortera papper!"... istället för Sluta! Sluta! Sluta! med allt högre ton.

Kanske var det var rena chocken över att du började prata greksika som gjorde Elin stum... Eller?

Har jag rekommenderat Hej Här är jag Vem är du? av Jesper Juul. Oumbärlig. Alla hans böcker är bra, men den är bäst att börja med!

Kram Linda